La epigrafia ( en grec επιγραφή) és la ciencia que estudia les incripcions fetes sobre materials
durs (com pedres). La finalitat de la epigrafia és la lectura e interpretació de les inscripcions.
Els primers materials escrits que es documenten amb seguretat son cap al 3.800 a. C.
L'Epigrafia es classifica segons la seva època històrica i segons la cultura que la produeix, encara que històricament les més desenvolupades són la grega, la romana, la maia i l'egípcia.
Hi ha set grups o tipus principals d’ inscripcions:
1.Inscripcions religioses, que s'ofereixen i dediquen a les divinitats paganes, o a Déu i els sants cristians; quan són el resultat d'alguna promesa es denominen votives.
2.Jurídiques o legals, que contenen lleis, edictes, decrets o epístoles oficials.
3.Públiques o monumentals que es graven en construccions de caràcter públic i oficial, per exemple edificis, arcs de triomf, ponts, temples, etc. expressant amb freqüència els seus autors o el motiu i data de la seua construcció.
4.Històriques: generalment commemoren fets importants, com els fastos (festes).
5.Honorífiques, dedicades a honrar la memòria d'un personatge distingit.
6.Funeràries o sepulcrals, són epitafis que recorden la mort i assenyalen el lloc de soterrament d'algú.
7.Menors, cridades en general instrumenta domestica: sobre objectes d'ús comú, com els fets de ceràmica, vidre, ivori, etc.; poden ser mecàniques o estampillades (com els segells sobre les àmfores o la vaixella de taula) o espontànies (grafits, rètols pintats, etc.).
Alguns exemples de Catalunya
Temple d’ August
Objecte : Ara
Dimensions: 94 x 60 x 60 cm
Técnica: Esculpit
Material: Marbre
Ubicació: Museu de Tarragona
Inscripció: Monumental
S’ utilitzava per fer rituals o ceremonies abans dels espectacles teatrals, a la cara frontal, com es veu a la imatge posa Numini August (la potencia divina d’ august, divinització d’ August), apart d’ aixó a les cares laterals i a la part de darrera es veuen dibuixats elements que s’ utilitzaven als rituals, un lituus (bastó amb forma curvada), un urceus (jerro) y una patera (plat).
Placa conmemorativa a la ciutat de Barcino
Objecte : Placa
Dimensions: 74 x 240 6 – 4,8 cm
Técnica: Esculpit
Material: Marbre
Ubicació: Museu historic de Barcelona
Inscripció: Monumental
Placa que en ser descoberta va permetre conèixer el nom complet de l’antiga ciutat romana de Barcino.
Placa dedicada al patró de la colonia de Tarraco

Dimensions: 17 x 15 x 4,5 cm
Tecnica: Esculpit
Material: Pedra
Ubicació: MNAT
Placa amb inscripció dedicada al patró de la Colònia Tàrraco
Placa dedicada a l' emperador Tiberi

Dimensions: 53,5 x 48,5 x 2/2,5 cm
Tecnica: Esculpit
Material: Pedra
Ubicació: MNAT
Placa amb inscripció dedicada a l’emperador Tiberi
Làpida funerària amb inscripció dedicada a Lucius Helvidius Artas

Dimensions: 62,5 x 79 x 3,5 cm
Material: Pedra
Tecnica: Esculpit
Ubicació: MNAT
Làpida funerària amb inscripció dedicada a Lucius Helvidius Artas.
Lapida amb doble inscripció
Dimensions: 37,5 x 26,3 x 7,8 cm
Material: Pedra
Tecnica: Esculpit
Ubicació: MNAT
Làpida amb una doble inscripció, dedicada a Pompeu l’any 71 aC i a P. Mucio
Inscripcions a Madrid i Ciutat Reial
Porta de Sant Vicent

Te una inscripció llatina a la part superior que traduit posa el seguent:
“ CarlosIII quiso quiso que se velara por su salud i ornamento, mediante la construccion de un camino y construyo una puerta en el año de 1975”
Es una inscripció historica ja que conmemora la creació de la porta
Dimensions:568 × 349
Tecnica Esculpit
Porta de Sant Vicent
Te una inscripció llatina a la part superior que traduit posa el seguent:
“ CarlosIII quiso quiso que se velara por su salud i ornamento, mediante la construccion de un camino y construyo una puerta en el año de 1975”
Es una inscripció historica ja que conmemora la creació de la porta
Dimensions:568 × 349
Tecnica Esculpit
Material: Pedra
Ubicació: Madrid
Inscripció: Monumental
Iglesia parroquial de la nostra señora del castell
Aquesta esglesia, adins te una inscripció la cual traduida significa:
“ Esta obra se acabó en 1995 seyendo obispo de Cordova el muy reveredo Don Iñigo Manrriquey obrero Alonso Fernandez de Molina Vicario de esta villa la qual esta obra se acabó con limosna desde cocejo”
Tecnica: Esculpit
Material: Pedra
Ubicació: Aprop de ciutat real
Inscripció:Religiosa
La porta de Toledo
A dins hi ha una inscripció que traduida es:
“ Visita, Señor te pedimos este lugar y aparte de el todas las acechancas del enemigo que tus Santos Angeles aguarden la paz de sus habitantes y que tu bendición sea siempre con nosotros. Salvanos nuestro dios todo poderoso y concedenos tu luz. Por nuestro señor Jesucristo. Hecho en la era de 1966 reinado de Alfonso el ilustre.”
Ubicació: Ciutat real
Tecnica: Esculpit
Material: Pedra
Inscripció: Religiosa
Epitafi de Goya
En la inscripció posa:
“ Aqui yace Francisco de Goya, pintor hispano de magnifica destreza reconozido por la gran celebridad de su nombre una vez recorrida la luz de su vida murió el 16 de abril del año de nuestro señor 1828. A la edad de 85 años, descanse en paz”
Ubicació Madrid
Material: Pedra
Tecnica: Esculpit
Inscripció: Funeraria
Alt de lleó
A la inscipció que veiem posa:
“ Fernando 6 padre de patria hizo el camino para ambas castillas por encima de los montes, el año de nuestra salvación, 1749.”
Es famosa pel seu lleó estirat que apoya les seves urpes sobre dos globos terrestres el qual significa l’ hegemonia d’ España sobre els dos mons Europa i America.
Ubicació: Entre Segovia i Madrid
Tecnica: Esculpit
Material: Pedra
Inscripció: Pública
A destaca
Epitafi de Seikilos
Ubicació: Museu Nacional de Dinamarca
Tecnica: Esculpit
Material: Marbre
Inscripció: Funeraria
Dimensions: 639 × 73
Aquesta inscripció la destacarem perque el seu contingut es una cançó que se la va dedica Seikilos a la seva difunta esposa Euterpe prop de Trelles a Asia Menor, i sobretot la destacarem perque conte la melodia mes antiga coneguda. Aquesta inscripció, no com les altres es grega.
Una dona la tenia i la usaba per aguantar unes plantes.
ὅσον ζῇς, φαίνου,
μηδὲν ὅλως σὺ λυποῦ.
πρὸς ὀλίγον ἐστὶ τὸ ζῆν, τὸ τέλος ὁ χρόνος ἀπαιτεῖ.Mientras vivas, brilla, no estés triste en absoluto;
la vida es breve, el tiempo exige su tributo.
πρὸς ὀλίγον ἐστὶ τὸ ζῆν, τὸ τέλος ὁ χρόνος ἀπαιτεῖ.Mientras vivas, brilla, no estés triste en absoluto;
la vida es breve, el tiempo exige su tributo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario